Оброчище Индипасха: Нито на земята, нито във водата...
Оброчище Индипасха в Странджа, недалеч от българо-турската граница, е едно от мистичните, малко познати места в тази част на България. Хилядолетният живот на свещените места в планината може да се види много ясно и тук, където се преплитат езически и християнски вярвания.
Мистичното скално оброчище Индипасха край село Сливарово е едно от най-загадъчните места в Странджа. Древното скално светилище, припознато и от християнството, е още един от примерите за хилядолетния континюитет на свещените места в Странджа. Все по-популярно става и вярването, че там се лекуват болести, като се закачи парче от дреха от болното място.
При първото виждане на Индипасха, не можем да се отърсим от усещането, че наподобява на сцена от филм. По подобен начин пристъпва човек, който вижда Индипасха за пръв път. Огромна стръмна скала с големи каменни късове около нея, извор в дъното, лиани, които висят по няколко метра от камъните, мъх, дебел няколко сантиметра. Буковата гора в Странджа е запазила влагата и водата. Светилището е винаги в полумрак, заради гъстата гора и високите, обрасли в сочна зеленина камъни. Слънцето не стига до него, а влагата се усеща дори и във въздуха.
Наслагваните с хилядолетия вярвания са направили мястото и християнско светилище – наред с древното оброчище, днес се издига свещник и грубо сглобен параклис, на който са оставени християнски икони. Хората са донесли икони на светците, които са почитали. Индипасха е толкова старо място, че не се свързва дори с конкретен християнски светец. Опитите да бъде преведено името като „след Пасха” или дори „анти Пасха”, само оставят още по-голяма мистерия около скалното оброчище. Местните вярват, че тук и траките са правили своите жертвоприношения.
Индипасха е пример за свещено място от най-стария тип, съчетало в себе си четирите основни елемента, от които е създаден светът: огънят от свещите, запалени в християнския свещник, въздухът, в който висят в ничието пространство лианите, дълги понякога повече от 15 метра, водата – изворът в дъното на скалата, земята – скалата, събрала хилядолетни вярвания и традиции.
Индипасха е едно от най-необичайните за туристически посещения места. Вярата, че лекува болести, е накарала хората да закачат парчета от дрехите си по лианите и да ги вмъкват между камъните. Дрехата трябва да „виси” във въздуха, да е нито на земята, нито във водата. Така болестта ще остане в ничието пространство. Чорапи, фанелки, дори бельо висят по лианите и по неповторим начин съчетават християнските с езическите вярвания.
Легендата за светилището я разказват някои от възрастните хора от обезлюдените села по българо-турската граница. Един човек имал бивол, биволът остарял и ослепял, пуснали го в гората, но след няколко дни се завърнал, прогледнал. Това се повторило няколко пъти и тогава хората проследили бивола и видели мястото, където се трие във водата, след което – проглежда отново. Оттам тръгва и вярването за „живата” вода, която лекува болести, изцерява недъзи.
Когато се ражда Зевс, жената на Кронос – Рея, го скрива в пещерата, за да не го погълне баща му, както предишните пет. И хуритите играят, вдигат шум, за да не чуе Кронос неговия плач. В пещерата Зевс расте, кърми го козата Амалтея. Когато Кронос научил това, я наказва, но за да не я оскверни, свещената коза, тя е закачена да виси. За да е нито на земята, нито във водата. Тогава не се намира, все едно - не съществува. Тук виждаме точно този най-древен култ, с почитането на четирите космически стихии в първичния вид, най-стар, хилядолетен. Тук няма архитектурно усвояване на пространството. Това е едно свещено пространство, с лечебна вода, животворяща вода, животворяща скала, въздуха. Това е най-древното възможно светилище, което е живо и днес. Тук се идва неделята след Великдена. Скалата е вярвана като първоматерия. Едно от най-сериозните вярвания е, че хората произхождат от скала, камък, от който е и самата глина, мислена по същия начин. Камъкът затова е почитан, носен, оставян на свещени места.